ГоловнаЗдоров'я А-ЯПерша допомогаНевідкладна допомога при анафілактичному шоці

Невідкладна допомога при анафілактичному шоці

Анафілактичний шок – найбільш швидка і небезпечна алергічна реакція. Після контакту з алергеном анафілаксія протягом декількох хвилин може привести до смерті, бо людині потрібна негайна допомога.

Анафілактичний шок: що робити?

При анафілактичному шоці треба терміново ввести адреналін (епінефрин). Колоти можна в будь-який м’яз, навіть через одяг. Доза – 0,2-0,5 мл розчину адреналіну 0,1%. Якщо протягом 15 хвилин бронхоспазм не припинився, роблять другу ін’єкцію.

Анафілактичний шок – рідкісне явище, але алергіки повинні завжди мати при собі противошоковий набір: як мінімум 2 ампули адреналіну і два шприца по 0,5 мл. Люди, які пережили анафілактичний шок, мають підвищений ризик зіткнутися з ним знову, тому носити з собою адреналін їм потрібно постійно.

В аптеках продаються шприци ЕпіПен для автоматичних ін’єкцій. Ціна їх дуже висока (близько 1800 гривень за штуку), але пристрій дозволяє ввести адреналін навіть в напівнепритомному стані. Необхідно зняти синій захисний ковпачок і вткнути голку в руку або ногу: адреналін ін’єкцюється в м’яз автоматично.

Важливо! Кожен п’ятий випадок анафілаксії виявляється двофазним: другий напад відбувається через 6-12 годин після першого. Хворий потребує госпіталізації, де лікарі йому введуть глюкокортикоїди та антигістамінні препарати.

Анафілактичний шок

Анафілактичний шок: симптоми

Два найбільш небезпечних симптоми анафілактичного шоку:

  • Падіння артеріального тиску. Алергічна реакція викликає викид медіаторів запалення, що викликає розслаблення судин, тиск падає на 30-50 мм рт. ст. від вихідного.
  • Бронхоспазм та задуха. Трахея і бронхи звужуються, повітря перестає надходити в легені, людина не може вдихнути і видихнути.

При гострому доброякісному перебігу перші симптоми анафілаксії можуть нагадувати звичайну алергію: нежить, чхання, кропив’янка, кашель, утруднення дихання, слабкість, запаморочення, набряк повік і губ. Антигістамінні засоби при цьому не допомагають.

Причини анафілактичного шоку

Анафілактичний шок у дітей може розвиватися після першого вживання алергенних продуктів (арахісу, риби, молока, яєць, морепродуктів), але частіше причиною його стає алергія на ліки. Особливо часто анафілаксію реєструють після ін’єкцій пеніциліну, м’язових релаксантів для анестезії, вживання аспірину, ібупрофену та інших нестероїдних протизапальних засобів.

Набагато рідше анафілактичний шок розвивається при вдиханні пилку, укусів бджіл, ос, джмелів, шершнів, червоних мурашок. Відомі випадки розвитку анафілактичного шоку з-за алергії на латекс.

Джерело: Likar.info